Maximas vecka är äntligen igång!

Nu kör vi igång Maximas vecka! Här kommer lite fakta om henne:
Maxima Zorreguieta Cerruti föddes i Sydamerika, närmare bestämt i Argentina, den 17 maj 1771. Hon föddes som dotter till Jorge Zorreguieta och Maria del Carmen Cerruti. 1988 tog Maxima examen och började studera ekonomi i hemlandet. Efter det arbetade hon på banker och andra jobb med ekonomiinriktning, i Argentina, New York och stora delar av Europa.
1999 träffade hon prinsen. Dock uppstod en del problem. Maximas pappa blev 1976 jordbruksminister i Videlas regering, som bland annat uppmuntrade tortyr. Jorge utropade sig som diktator i landet. Detta var såklart inte Maximas fel, men hon skulle ändå komma att lida av det, när hon träffade prinsen.
Folket ansåg att Willem-Alexander fick välja, kärleken eller tronen. Men prinsen stod på sig och den 30 mars 2001 blev förlovningen officiell. Maxima visade upp sin ring, en orange, mycket ovanlig diamant. Den 2 februari 2002 gifte dem sig. Maxima var vacker i en klänning med båtringning från Valentino. En oskriven regel för kungligheter är att välja en designer från landet (alltså Holland), till att designa klänningen, men den traditionen bröt Maxima. Kronan och slöjan hon bar, dagen till ära tycker jag är urläckra!
Paret fick sitt första barn, Catharina Amalia den 7 december 2003. Den 26 juni 2005 blev de förädrar till ytterliggare en dotter, Alexia. Minstingen Ariane föddes den 10 april 2007. Familjen bor i villa Eikenhorst, en bit utanför Haag.
Maxima är utan tvekan Europas färgstarkaste prinsessa. Det är extremt sällan man ser henne i svart, grått eller vitt. Hon väljer oftast rött, rosa (gärna tillsammans!) och orange, som är Hollands nationalfärg, och dessutom matchar det hennes förlovningsring. Kronprinsessan Maximas hatter är en historia för sig, vissa älskar man, andra hatar man. Jag älskar dock majoriteten av dem! En fördel Maxima har i sitt jobb är att hon är flerspråkig, mycket bra!
Ja det är ingen tvekan om att Maxima blir en bra drottning, när den dagen kommer...

Förlovningen 2001. Foto: All over press, IBL

Maximas förlovningsring. Foto: Okänt
Maxima kunde inte hålla tillbaka tårarna under bröllopsceremonin. Foto: Okänt
Brudparet. Foto: IBL
Klänningen i sin helhet, det är ett långt släp! Foto: Okänt
Kyssen på balkongen! Förövrigt den längsta kungliga kyss jag någonsin sett, wow så kära dem är!
Paret med sitt första barn, Catherina-Amalia. Foto: Okänt
En nyfödd prinsessa, Alexia juni 2005. Foto: Okänt
Familjens tredje dotter, Ariane, nyfööd i april 2007. Foto: Okänt
Vackra kronprinsparet med sina barn, vid Willem-Alexanders 40-årsfest. Foto: Svenskdam
Prince Willem-Alexander Crown Prince Willem Alexander and Argentine-born Princess Maxima of the Netherlands pose with their daughters (L-R) Ariane, Alexia and Amalia during a photo call at the beach on July 20, 2009 in Wassenaar, Netherlands.Ännu en familjefotografering. Foto: Mark Render
Ett bra exempel som visar hur färgstark Maxima är! Foto: Svenskdam
En av Maximas, enligt min smak, mer lyckade... foto: Svenskdam
Och mindre lyckade hattar. Foto: Svenskdam
Det var allt, försöker göra ett inlägg imorgon, det ska nog gå! Puss så länge.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kungligkoll

Hej och välkommen till min blogg. Jag är en ung tjej som bor i Skåne och gillar kungligheter. Här på min blogg skriver jag om deras liv, stil och arbete. Jag ger också boktips och filmtips om kungligheter och svarar på alla frågor jag får så gott jag kan. Hoppas ni följer bloggen, jag uppdaterar så ofta jag kan. Kram!

RSS 2.0