Mette-Marit veckan är igång!

Jag har som sagt varit inne hos grannen imorse och passat hans tre söta barn, men nu är jag på plats och redo att blogga. Här kommer all fakta om Norges kronprinsessa Mette-Marit:

Mette-Marit Tjessem Höiby föddes i Kristianstad i Norge 1973. Hon är dotter till den norska journalisten Sven O. Höiby och Marit Tjessem. Hon växte upp med sina tre syskon. När hon var ung var hon mycket aktiv inom volleyboll, både som spelare, domare och tränare. Efter grundskolan gick hon på Oddernes gymnas. Hon tog ett års avbrott i studierna då hon studerade vid Wangaratta High School i Australien. Sedan flyttade hon till Kristianstad katedralskole, där hon tog examen från gymnasiet 1994. Hennes ungdomsliv var fullt av festande och hon umgick i gäng där man tog droger. Hon levde med andra ord ett vilt liv, men så blev hon gravid. När Marius föddes förändrades hennes liv totalt. Hon studerade samtidigt som hon jobbade som servitris. Hon var dessutom, till råga på allt, ensamstående mamma. Marius pappa Morten Borg, som hon haft ett kort förhållande med, fanns inte längre med i bilden. Han var en av Oslos partykungar, och när Mette-Marit fick veta att hon var gravid, bestämde hon sig för att behålla barnet och uppfostra hónom ensam.

På en konsert på Quart festivalen 1999 träffade hon Haakon. Han såg till att hon kom hem i taxi och ett år senare flyttade de ihop. Norskarna var allt annat en glada över prinsens val av flickvän. Och att de flyttat ihop! Nej... Men det skulle bli värre. Den 1 december 2000 blev deras förlovning officiell. Den ensamstånde Mette-Marit skulle bli kronprinsessa, och med det en dag Norges drottning. Många reagerade starkt på att hon tagit droger, både ecstasy och marijuana. Men Haakon stod på sig och den 25 augusti 2001 gifte de sig. Bara dagar innan vigseln höll Haakon och Mette-Marit en presskonferans. Där bekänner Mette-Marit sina synder. Hon säger att hon önskar att det gick att vrida tillbaka klockan, hon ber om det norska folkets förlåtelse och ber om en chans att gå vidare. Hennes ögon tåras och hon berättar att det blivit en mycket dyr läxa för henne. "Förstår ni varför jag älskar den här kvinnan?!", utbrister Haakon som håller sin fästmö hårt i handen. Så blev hon accepterad ändå och bröllopet blev fantastiskt. Inte minst Haakons tal. Jag berättar mer om det på lördag!

Det dröjde något år innan Norge, och världen fick veta att Mette-Marit och Haakon skulle ha barn. Den 21 januari 2004 föddes lilla Ingrid Alexandra, hon döptes den 17 april i Oslos slottskapell. Henens gudmor är bland annat kronprinsessan Victoria. Mindre än två år efter Ingrid Alexandras födsel, kom kronprinsparets andra gemensamma barn, Sverre Magnus. Han föddes den 3 december 2005 och döptes den 4 mars 2006, även han i Oslos slottskapell. Den norska kronprinsfamiljen bor på Skaugum.

Snart kommer bilder!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kungligkoll

Hej och välkommen till min blogg. Jag är en ung tjej som bor i Skåne och gillar kungligheter. Här på min blogg skriver jag om deras liv, stil och arbete. Jag ger också boktips och filmtips om kungligheter och svarar på alla frågor jag får så gott jag kan. Hoppas ni följer bloggen, jag uppdaterar så ofta jag kan. Kram!

RSS 2.0