Och Victoria veckan har startat!

Jag startar direkt med att berätta om Victoria:
Prinsessan Victoria föddes den 14 juli 1977 på Karolinska sjukhuset. Från den dagen har hon hela tiden varit i blickfånget och haft svårt att få ett privatliv. Victoria döptes i slottskyrkan den 27 september 1977 inför 700 gäster. Hon växte upp på Stockholms slott där även hennes lillebror prins Carl Philip föddes 1979. Han föddes till kronprins men senare ändrades grundlagen och kungens förstfödde hade rätt till tronen. Alltså blev Carl Philip "bara" prins och Victoria kronprinsessa den 1 januari 1980. Kungafamiljen flyttade 1981 till Drottningholms slott, där det var betydligt enklare för barnen att leka på dem stora gräsmattorna, än på stenplattorna vid Stockholms slott. De flyttade också på grund av alla luftföroreningar i huvudstaden. 1982 föddes Madeleine. Victoria hade nu två syskon och ju äldre hon blev desto mer tog hon på sig ansvaret som storasyster. Det var hon som underhöll sina yngre syskon när föräldrarna jobbade och hon skyddade dem noga.
1984 började Victoria ettan i Smedslättskolan i Bromma. Kungaparet var noga med att barnen skulle få en så normal uppväxt som möjligt, därför var valet självklart att de inte skulle undervisas av privatlärare. Hon gick i mellanstadiet på Ålstensskolan och på Carlssons högstadieskola gick hon i högstadiet. Hon komfimerades den 27 juni 1992 i Räpplinge kyrka på Öland.Sedan började kronprinsessan studera på Enskilda Gymnasiet i Stockholm där hon läste natur och samhällssvetenskapliga programmet. Hon tog studenten den 5 juni 1996. Kronprinsessan har också läst franska i Frankrike, historia och statskunskap vid Yale University i USA och konfliktlösning i Uppsala. Den 14 juli 1995 blev kronprinsessan myndig. Det gjorde att hon kunde rycka in som statschef när kungen var utomlands.
Kronprinsessan var i åtta år ihop med Daniel Collert som numera är filmproducent. Det var han som stöttade henne när hon hade problem med ätstörningar. Hovet försökte hålla det hemligt men på nobelmiddagen 12 december 1997 gick det inte att dölja. Victorias syrenlila klänning satt så löst på hennes tunna kropp att hela svenska folk kunde se det. I USA fick hon hjälp med sina problem och när hon kom tillbaka till Sverige kände hon sig redo att träna, med måtta. Hon blev rekommenderad att testa Master Training där hon fick en personlig tränare, Daniel Westling. De blev vänner och inledde senare ett förhållande. Det pratades mycket om att kungen inte gillade sin nya "svärson", men hur det en var så segrade kärleken. Paret förlovade sig den 24 februari 2009 och bröllopet stod i Storkyrkan den 19 juni 2010. Kronprinsessparet är nu bosatta på Haga slott, där kungen växte upp och arbetar så mycket som möjligt tillsammans. De har ju faktiskt väntat i närmare tio år på det här!
Det var allt om Victoria, hoppas nu att vi får se en ny liten prins eller prinsessa snart...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kungligkoll

Hej och välkommen till min blogg. Jag är en ung tjej som bor i Skåne och gillar kungligheter. Här på min blogg skriver jag om deras liv, stil och arbete. Jag ger också boktips och filmtips om kungligheter och svarar på alla frågor jag får så gott jag kan. Hoppas ni följer bloggen, jag uppdaterar så ofta jag kan. Kram!

RSS 2.0