Tillbaka blick: Bröllopet mellan Haakon och Mette-Marit

Den 25 augusti 2001 hände något stort. Det var dagen då Mette-Marit, den ensamstående servitrisen, fick prinsen. Bröllopet var beviset på att kärleken övervinner allt. Inte ett öga var torrt under den känslomässiga vigseln. Bland annat läste kronprinsessan Victoria en dikt.  När det nygifta paret kom ut visste jublet inga gränser. Äntligen var hon accepterad. (Eller det blev hon faktiskt tre dagar innan, på onsdagen då hon bad om ursäkt och grät öppet, för pressen, Norge och världen. Och Haakon utbrast, som jag tidigare skrev "Förstår ni varför jag älskar den här kvinnan?!" Och visst kunde alla se hur kär han var, (och är!) De åkte genom stan och vinkade till alla som samlats, för att få en snabb titt av det nygifta kronprinsparet. Till middagen kom många kungligheter, precis som till vigselnceremonin. Mat avnjöts och stämningen var god, men middagens höjdpunkt var Haakons tal till Mette-Marit. Här kommer några av hans ord:

-Kära Mette-Marit, det lyser om din skäl. Du är känslig, modig, mystisk, bra sinne för humor, intensivt engagerad och du har ett varmt, stort hjärta. Med andra ord du är en fantastisk, komplicerad människa. Jag tror inte jag har varit så svag och aldrig så stark som tillsammans med dig. Jag tror inte jag varit så full av kärlek som tillsammans med dig. När vi kommunicerar känner jag mig som en hel människa. Tack för att du ger mig den känslan. Idag är du inte längre min vän, min flickvän och min fästmö. Idag vi gifta och du har blivit Norges kronprinsessa. Jag ser fram emot att gå vid din sida tillsammans med Marius. Jag kan inte lov att det kommer vara problemfritt och lätt, men intressant och meningsfullt. Tack för att du ger mig möjligheten att leva med Marius, det är en gåva i sig. Tack för den kärleken och kraften Mette-Marit. Jag är stolt över att kunna kalla mig din man. För nu är vi här, nu är vi tillsammans. Mette-Marit, jag älskar dig!
Gissa om Mette-Marit var rörd?!

Senare, efter den vackra brudvalsen till tonerna av "Around the world" gick brudparet ut på balkongen, tillsammans med Marius, för att titta på underbara fyrverkerier. Det blev många långa kyssar... Sedan reste de till USA på smekmånad, men först lurade de pressen med att de var på bröllopsresa i Norge. I år firar de 10 år som gifta.



Kommentarer
Ellen

om du fortfarande skriver på den här bloggen kanske du ska skriva att kronprinsessan är gravid!!!

PS! Sofia vi måste ses någon dag :D

Ellen <33

2011-08-17 @ 16:01:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kungligkoll

Hej och välkommen till min blogg. Jag är en ung tjej som bor i Skåne och gillar kungligheter. Här på min blogg skriver jag om deras liv, stil och arbete. Jag ger också boktips och filmtips om kungligheter och svarar på alla frågor jag får så gott jag kan. Hoppas ni följer bloggen, jag uppdaterar så ofta jag kan. Kram!

RSS 2.0