Tillbakablick: Bröllopet mellan Mary och Fredrik

Den 14 maj 2004 var en glädjens dag. Hela Danmark hade laddat för bröllopet mellan sin kronprins och hans australienska fästmö Mary i 7 månader. Alla människor jublade när Mary klev ur bilen och hon log och vinkade till alla. En gullig detalj är att Mary hade en röd ros i buketten, som symboliserade hennes mamma. Dagen efter vigseln flög en av Marys släktingar för att lägga buketten på Henriettas grav. Dessutom hade Mary låtit sy in sin mors vigselring i klänningslivet, ursött! Och visst skulle hennes mamma varit stolt. När portarna långsamt öppnades till Von Fire Kirke ställde sig alla varma (det var väldigt varmt den dagen så gästerna satt med solfjädrar och programblad och fläktade sig) gäster upp och beundrade Mary, som blev överlämnad av sin pappa, John i sin vita, tunga vackra klänning med det långa släpet. Fredrik kunde inte hålla tillbaka tårarna när han fick se sin brud, han var självklart rörd. Efter en romantisk ceremoni klev Danmarks nya kronprinspar ut och mötte folket. De åkte kortege genom stan och vinkade sdan från balkongen, där det blev flera långa kyssar. På middagen på kvällen höll Fredrik tal tills in brud, där han bland annat sa följande: Den utstrålningen du har lyste klart för mig från vårt första möte. Sedan dess har jag varit förblindad och helt beronde av den. En ny värld har öppnats, ja säkert fler. Det är dem vi nu ska utforska tillsammans sida vid sida, i ljus och i mörker. På sommaren, hösten, vintern och sommaren, alltid. Den glädje och styrka du har gett mig, är som solen på dagen som med sin utstrålning smälter alla tvivel och mörker på jorden. Och som månen på natten lyser du med en vakande delikat stråle av mildhet. Du ger mig trygghet, glädje och lycka. Jag älskar dig Mary, kom låt oss gå, kom låt oss se, under de tusen världarna väntar oss viktlös kärlek. 

 Vart bröllopsresan skulle gå var hemligt, men som så ofta annars, tog media reda på destinationen. Det va faktiskt en av Marys tärnor som råkade försäga sig. Efter midnatt, när brudparet hade dansat sin bröllopsdans, flög de iväg till Afrika där de stannade i över tre veckor och njöt av livet som nygifta.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kungligkoll

Hej och välkommen till min blogg. Jag är en ung tjej som bor i Skåne och gillar kungligheter. Här på min blogg skriver jag om deras liv, stil och arbete. Jag ger också boktips och filmtips om kungligheter och svarar på alla frågor jag får så gott jag kan. Hoppas ni följer bloggen, jag uppdaterar så ofta jag kan. Kram!

RSS 2.0