Kronprinsessan Marys liv

Jag vet, jag skulle ha skrivit innan. Men jag hann helt enkelt inte. Idag skrev jag ett inlägg och var äntligen klar med allt om hennes liv. Jag går en lite och när jag kommer in har mamma tagit bort det. Så sjukt irriterande. Jag är riktigt arg och ledsen nu men ska försöka skriva om ALLT igen.
Mary Elizabeth Donaldson föddes den 5 februari 1972 på Tasmanien, Australien. Hon är yngst av fyra syskon Jane, Patricia och John. Föräldrar till dessa fyra barnen är professor John Dalgleish Donaldson och Henrietta Clark, båda från Skottland. Henrietta gick dock tragiskt bort under en hjärtoperation i november 1997 bara 55 år gammal. Fadern är omgift med Susan Moody som är kriminalförfattare. Paret bor i Köpenhamn.
Mary har studerat juridik och handel vid University Of Tasmania. Hon arbetade med marknadsföring och reklam för bland annat Microsoft Business Solutions innan hon blev kronprinsessa. Mary var och är fortfarande en sportig tjej som ofta gick runt i enkla vardagskläder hemma i Australien. Hon höll på med ridning, skidåkning, jogging och golf. Det gör hon fortfarande när hon hinner, hon har ju fyra barn, (men barnflickorna finns ju där, kronprinsparet hade fem till Christian och Isabella, hur många har de nu till tvillingarna?!)
Mary träffade sin Fredrik vid OS i Sydney 2000 på baren Sleep in. Det var en ren slump att Mary följde med sin vän ut den kvällen. Tur var det väl ändå att hon gjorde det, annars skulle hon aldrig träffat Fredrik. Fast Mary tror att de är menade för varandra och att ödet skulle fört dem samman senare om de inte träffats då, har hon sagt senare. De pratade hela kvällen, Mary hörde att han bröt och trodde först att han var en holländsk seglare. Sen fick hon veta att han var kronprins i ett land på andra sidan jordklotet, det förändrade inget, hon hade ju tyckt om honom från början. Men klart att det kom som en chock för henne. Det var spanske kronprins Felipe som förde dem samman. När OS var över åkte Fredrik hem igen, men de höll kontakten via mail och telefon. 2001 flyttade Mary till Danmark för att komma närmare Fredrik. Deras förlovning blev officiell den 8 oktober 2003 och den 14 maj året efter gifte de sig i Köpenhamns domkyrka Von Frue Kirke. Mary blev gravid rätt snabbt efter bröllopet och den 15 oktober 2005, föddes Christian Valdemar Henri John. Han döptes den 21 januari 2006. 2007, närmare bestämt den 21 april fick de en dotter, som vid dopet den 1 juli 2007 döptes till Isabella Henrietta Ingrid Margrethe. Men paret ville ha fler barn. I augusti 2010 släppte hovet en bomb, kronprinsessan väntade tvillingar! Hela danmark jublade, inte minst Mary och Fredrik och i januari 2011 nedkom kronprinsessan med en pojke och en flicka. De döptes den 14 april 2011 och pojken fick namnen Vincent Fredrik Minik Alexander, och flickan Josephine Sophia Ivalo Mathilda. Familjen bor i en våning på Amlienborgs slott som har renoverats i sex år, men är nu äntligen klar med hissar till de olika våningarna bland annat. Under renoveringen bodde familjen på Fredensborgs slott.
Jag lägger upp bilder i ett nytt inlägg snart, men lovar att det blir idag! Här kommer i alla fall en:


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kungligkoll

Hej och välkommen till min blogg. Jag är en ung tjej som bor i Skåne och gillar kungligheter. Här på min blogg skriver jag om deras liv, stil och arbete. Jag ger också boktips och filmtips om kungligheter och svarar på alla frågor jag får så gott jag kan. Hoppas ni följer bloggen, jag uppdaterar så ofta jag kan. Kram!

RSS 2.0